Voor een bekende Nederlandse binnentankvaartbevrachter maakte IJsSoft een module die AIS trackinggegevens bijhoudt en visueel maakt in een planningstool. De bevrachter wilde niet alleen de eigen vloot volgen, maar ook de schepen van concurrenten. Hierdoor behalen zij groot voordeel in de planning en bij biedingen.
De module haalt de actuele gegevens op van de schepen in de eigen vloot, zodat zij precies kunnen traceren waar hun schepen zich bevinden en wat de verwachte aankomsttijden zijn van deze schepen in de volgende haven. Wij verrijken de AIS gegevens met de data van het schip zelf en haar lading. Door deze data te ontsluiten zijn de wachttijden voor de bemanning verkort en kan makkelijker worden ingegrepen door het schip sneller of langzamer te laten varen.
De echte winst van deze module kwam naar voren toen wij ook de schepen van concurrenten gingen volgen. Doordat direct duidelijk is waar deze de schepen zich bevinden, kan de bevrachter schepen harder laten varen om eerder in een haven gelost te worden of bij een sluis aan de beurt te zijn. Hierdoor wordt de concurrentie afgetroefd. Langzamer varen kan ook: als je weet dat je tijd over hebt, kan dat juist brandstof besparen.
Na de afdeling planning is sales ook met de AIS module aan de slag gegaan. Ze kunnen scherper bieden op ladingaanbod van verladers door patronen in de data te analyseren. Soms wordt gekozen een schip tactisch te positioneren op grond van een patroon. Als je weet dat concurrenten geen schip in de buurt hebben, kun je lager bieden of je voorwaarden aanpassen. Dit leidde tot een reductie van lege uren, hogere marges en een betere bezettingsgraad van de vloot.
De verrijkte AIS data in de module wordt ook ontsloten naar de klanten, leveranciers en scheepseigenaren. Klanten hebben inzicht in de vlootbewegingen waardoor havenpersoneel efficiƫnter ingezet kan worden voor het laden en lossen. De leveranciers kunnen op hun beurt het bunkeren en aan boord brengen van proviand beter inplannen. Een win-win voor iedereen.